Sensorische informatieverwerking en spraak- taalontwikkeling
Om in het dagelijks leven goed te kunnen functioneren is het belangrijk dat ons zenuwstelsel de zintuiglijke informatie goed kan verwerken. Het goed functioneren van de sensorische informatieverwerking speelt ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen: de motorische ontwikkeling, spraak- taalontwikkeling, leerontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Verstoorde zintuiglijke verwerking
Wanneer de sensorische informatieverwerking niet goed werkt kunnen er verschillende problemen ontstaan in de ontwikkeling van het kind. Voelen kinderen de zintuiglijke prikkels minder goed aan om in het dagelijks leven goed te reageren en functioneren? En hebben ze in vergelijking tot andere kinderen meer prikkels nodig? Dan is er sprake van onderprikkeling. Reageert een kind met een verstoorde prikkelverwerking daarentegen erg gevoelig op zintuiglijke prikkels? Dan is er sprake van het tegenovergestelde: overprikkeling.
Taalontwikkeling
Goed, veel kinderen met ASS hebben dus moeite met taal. Maar hoe verloopt de taalontwikkeling normaal gesproken? De taalontwikkeling verloopt in 4 fases:
#1. Fonologische ontwikkeling:
Vanaf de geboorte begint een baby met het ontwikkelen van spraakklanken. Het brabbelen zorgt ervoor dat de stembanden zich goed ontwikkelen.
#2. Semantische ontwikkeling:
Tijdens het aanbreken van de semantische ontwikkeling kent het kind betekenis en gevoelens toe aan de klanken. De woordenschat begint zich te ontwikkelen. Het kind begrijpt in deze fase meer woorden dan het zelf kan zeggen.
#3. Syntactische ontwikkeling:
Nu het kindje weet welke betekenis bepaalde klanken hebben, gaat het leren dat er bepaalde regels zijn waarop een zin is opgebouwd. Woorden worden samengevoegd en vormen op een gegeven moment een zin.
#4. Morfologische ontwikkeling:
Tijdens de laatste ontwikkeling leert het kind dat woorden vervoegd en verbogen kunnen worden, zodat ze toepasbaar worden voor verschillende personen en situaties.
Gevolgen verstoorde spraak- taalontwikkeling
Twijfel je of je kind een verstoorde spraak- taalontwikkeling heeft? Let dan eens op of de volgende kenmerken op jouw kind van toepassing zijn:
- weinig woorden kennen;
- moeite hebben om op een woord te komen;
- vaak hetzelfde vertellen/vaak dezelfde woorden gebruiken;
- slecht verstaanbaar spreken zonder dat er mondmotorische beperkingen zijn of problemen met de planning en aansturing van de spreekbewegingen;
- veel fouten in een zin maken;
- erg korte zinnen maken;
- vaak niet begrijpen wat er verteld wordt;
- dichtklappen of zeggen “dat weet ik niet”, als er een vraag wordt gesteld;
- weinig praten, stil zijn;
- praten met veel denkpauzes, stopwoorden en herhalingen;
- driftig worden als hij/zij niet begrepen wordt of iets niet begrijpt;
- een belevenis of verhaal buiten het hier-en-nu onvoldoende in taal aan de luisteraar kunnen overbrengen.
Bron (https://www.fenac.nl/voor-clienten/taal-en-spraakproblemen/)
Uiten van emoties
Zoals je ziet heeft een verstoorde spraak- taalontwikkeling grote gevolgen voor de ontwikkeling van een kind. In sommige gevallen zal een kind zijn emoties wel willen uiten, maar weet het gewoon niet hoe. Natuurlijk zul je al snel de nodige therapieën volgen, zoals bijvoorbeeld logopedie. Wil je als ouder je kind nog beter ondersteunen bij het benoemen van zijn of haar emoties? Lees dan vooral dit blog over hulpmiddelen die ondersteuning kunnen bieden bij het herkennen en benoemen van emoties.