autisme in de klas

Autisme in de klas | 7 tips voor de docent

Autisme in de klas | 7 tips voor de docent

De zomervakantie is alweer bijna voorbij. Tijd om je voor te bereiden op het nieuwe schooljaar. Weet jij wat je als docent kunt doen om een kind met autisme in de klas te helpen? In dit blog geef ik je 7 tips hoe je een kind met ASS kunt ondersteunen.

Uniek

Ieder kind, autisme of niet, is uniek. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Wat voor het ene autistische kind goed werkt, kan bij het andere kind averechts werken. Omgaan met een autistisch kind vergt dus maatwerk. Dat betekent dat je in een goede relatie zult moeten investeren. Lastig? Met deze tips wordt het een stuk eenvoudiger om op een goede manier met autisme in de klas om te gaan!

Problematiek

Om een kind met autisme als docent goed te kunnen begeleiden is het allereerst erg belangrijk dat je inzicht hebt in de problematiek die bij autisme kan komen kijken.

#1. Gebrek aan imitatie:

Iedereen kent waarschijnlijk de term “monkey see, monkey do” wel. Net als apen leert de mens ook door het kopiëren, of imiteren, van gedrag. Bij autistische kinderen ontwikkelt dit gedrag zich nauwelijks spontaan. Gelukkig is het vaak wel aan te leren.

#2. Ervaringen worden niet gedeeld:

Een kind met autisme zal zelden uit zichzelf met iemand delen wat hij of zij heeft meegemaakt. Wordt het kind bijvoorbeeld gepest, dan zal het dat niet snel aangeven. Dat maakt het lastig om hoogte te krijgen over wat er in een kind met ASS omgaat.

#3. Geen samenhang:

Door de ASS ziet het kind het grotere geheel niet. Zijn of haar wereld bestaat uit allemaal losse fragmenten waar geen samenhang in zit. Dat maakt het voor het kind enorm lastig om op de juiste manier te reageren.

#4. Geen beslissingen nemen:

Kiezen is voor de meesten van ons al een lastige zaak. Voor een kind met ASS is het helemaal een crime. De kinderen denken ontzettend veel na, maar dit gebeurt vaak chaotisch en zonder structuur.

(Bron)

7 tips voor de docent

Zoals je ziet zijn er de nodige zaken waar een kind met ASS bij het leren tegenaan loopt. Maar hoe kun je in de klas nou het beste een kind met autisme begeleiden?

#1. Samenwerken:

Deze staat voor mij met stip op #1. Er is namelijk niks zo belangrijk als samenwerken met de mensen die het autistische kind door en door kennen: de ouders/begeleiders. Vergeet ook niet om het kind zelf erbij te betrekken! Bonustip: maak voor de dagelijkse communicatie gebruik van een schriftje. Dan blijven de lijntjes het kortst.

#2. Kom gemaakte afspraken na:

Omdat veranderingen vaak lastig zijn voor een kind met autisme is het belangrijk dat je zegt wat je doet, en doet wat je zegt. Kortom: kom je afspraken na. Bereid het kind ook zo goed mogelijk voor op veranderingen. Wat gaat er wanneer gebeuren? En waarom? Zorg ervoor dat je in de communicatie ook zo concreet mogelijk bent.

#3. Bied een alternatief:

Kinderen met autisme hebben vaak een of meerdere tics. Zeker in voor hen spannende tijden kan dit verergeren. Heb jij of de klas er hinder van? Bied dan een alternatief aan. Bijvoorbeeld: Tijdens het zelfstandig werken mag je niet met je vingers tikken, maar in de pauze wel.

Kanttekening: Onthoud hierbij wel dat die tics een functie hebben. Het werkt namelijk prikkel regulerend. Dat maakt dat het voor hen ontzettend moeilijk is om ermee te stoppen. Overweeg eens om een kauwsieraad als alternatief aan te bieden.

#4. Visualiseer:

Met behulp van pictogrammen kun je een dag of afspraak concreet maken. Visualiseren van de dag zorgt ervoor dat het overzichtelijk en voorspelbaar is. Het geeft een kind met ASS rust en houvast.

#5. Hulpmiddelen:

Naast het gebruiken van pictogrammen zijn er nog meer hulpmiddelen die je bij autisme in kunt zetten. Heeft een kind moeite met de vele prikkels om hem/haar heen? Dan zou je kunnen overwegen om een koptelefoon in te zetten die de hoeveelheid prikkels reduceert. Stel deze hulpmiddelen ook beschikbaar voor de andere kinderen in de klas, dan drukt het niet zo’n stempel op het kind met autisme.

#6. Ga het gesprek aan:

Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren om rekening te houden met elkaar. Je doet dit eenvoudig door het bespreekbaar te maken. Leg uit wat autisme is, en waarom het autistische kind anders reageert dan andere kinderen.

#7. Begrip en acceptatie:

Als laatste: ook al is het soms moeilijk omdat we het niet kunnen begrijpen, probeer om begrip te hebben voor het kind. Accepteer het kind zoals het is en probeer je eigen normen los te laten.

Hopelijk heb je wat aan deze tips en wordt het een geweldig nieuw schooljaar! Mis je nog een tip over hoe je om kunt gaan met autisme in de klas? Dan zou ik het leuk vinden als je een reactie achterlaat

Een reactie op “Autisme in de klas | 7 tips voor de docent

  1. Pingback: Senseez trilkussen | Vibratie bij prikkelverwerkingsproblemen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van kauwsieradenenmeer.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.3/10 gebaseerd op 2144 reviews.