Je loopt er al een paar maanden mee rond. Het gedrag van je kind. Hij is erg onrustig, kan niet goed stilzitten, praat veel of voor zijn beurt, heeft weinig geduld en zo zullen er nog meer kenmerken zijn die je opvallen. Ook op school is hij onrustig. Kan zich moeilijk concentreren. En de juf geeft aan dat het wel eens kan zijn dat je kind ADHD heeft. Dat is niet wat je wilt horen. Je stapt het onderzoek traject in samen met je kind. Er volgen gesprekken en onderzoeken. Je kind heeft alleen een gesprek en jullie als ouder hebben apart een gesprek. Nadat allen onderzoeken gedaan zijn hebben jullie gezamenlijk een evaluatiegesprek. Daaruit blijkt dat jouw kind inderdaad ADHD heeft. Een heleboel vragen komen in je op. Waarom mijn kind, wat kunnen we eraan doen, hoe gaan we ermee om.
In dit blog wil ik je daar een aantal tips over geven. Vooral over de omgang met ADHD.
Want nu je weet dat je kind ADHD heeft veranderd er niks aan je kind. Jouw kind blijft hetzelfde persoontje wat het altijd is geweest. Er is nu een verklaring voor zijn gedrag. Want ADHD is het gedrag van het kind, niet het kind zelf. Dat is heel belangrijk om dit voor ogen te houden!
Wat nog meer belangrijk is is om met je kind in gesprek te blijven. Het maakt niet uit hoe oud hij is praten over de ADHD is belangrijk. Want misschien heeft je kind ook wel vragen. Waarom bepaalde situaties zo lastig zijn bijvoorbeeld. Of waarom hij wel of geen medicijnen moet nemen. Dit is ook iets wat jullie als gezin moeten overwegen. Gaan we wel of niet aan medicijnen beginnen. Het heeft zowel voor- als nadelen. Hierover kan je op internet veel terugvinden. En ook een kinderarts kan je hierover veel informatie geven.
Wat ik ouders adviseer is om te proberen een zo vast mogelijk dagritme te creëren. Elke dag op dezelfde tijd opstaan, ontbijten, avondeten en naar bed. Als je dit elke dag op een ander tijdstip doet dan ontstaat er chaos in het hoofd van je kind. Want hij weet niet waar hij aan toe is. Dit is bij ADHD erg belangrijk. Als het kind weet wat er van hem verwacht wordt dan ontstaat er minder onrust in zijn hoofd.
Planbord
Maak eventueel een planbord met daarop alle vaste momenten zoals eten, slapen, douche, sporten. En alle andere taken die het kind in huis heeft. Bijvoorbeeld huisdieren verzorgen, huiswerk maken, tafel dekken. Voor jonge kinderen kun je hiervoor gebruik maken van picto’s. Voor oudere kinderen kun je het gewoon opschrijven. Het is ook erg belangrijk om de lol en het plezier van je kind te blijven zien. De positieve dingen die hij zegt of doet.
Een kenmerk van ADHD is dat ze humor hebben. Blijf dit zien en benoemen. Een kind heeft er veel meer aan dat hij complimenten krijgt en dat zijn positieve activiteiten benoemd worden dan dat hij de hele dag hoort wat fout gaat en wat hij niet moet doen. Wat ook helpt bij kinderen met ADHD is een sport. Daar kunnen ze hun energie kwijt en dan heb je hier thuis iets minder last van.
Maak duidelijke afspraken met je kind. Ook een kind met ADHD moet zich gewoon aan regels houden en luisteren. Sommige kinderen vinden het een “sport” om te zeggen ja sorry dat komt door de ADHD. Maar dit is natuurlijk niet waar.
Kindercoach of ADHD coach
Wat ik ook kan adviseren is dat je kind naar een kindercoach of ADHD coach gaat om te praten over ADHD. Te leren omgaan met ADHD. Want als je ineens de diagnose ADHD hebt gekregen van de kinderarts is dit voor een kind ook een omschakeling soms. Hoe ga ik om met ADHD en hoe komt het dat ik het lastig vind om te luisteren en concentreren. Ook kan jij als ouder met een ADHD coach praten als je tegen problemen aanloopt. Je bent niet de enige ouder die problemen ervaart. Het is fijn om je zorgen en ervaringen te delen met andere mensen. Ook dit mag je tegen je kind vertellen.
Omdat jij ADHD hebt vind ik het soms moeilijk om met je gedrag om te gaan. Benadruk wel elke keer dat het gedrag is waar je moeilijkheden mee hebt en niet met het kind zelf. Laat op school ook weten wat jullie thuis bespreken over ADHD en welke hulpmiddelen jullie eventueel gebruiken. Dit kan op school ook werken voor bijvoorbeeld concentreren, stilzitten en juist de energie even kwijt kunnen.
In het hoofd van een kind met ADHD kan het heel druk zijn. Probeer jezelf eens voor te stellen hoe dat voelt. Altijd allemaal gedachten tegelijk. Belangrijke afspraken vergeten. Niet meer weten waar je je fietssleutel hebt gelaten. Gun je kind de ruimte om soms wat ter vergeten. Wordt niet gelijk boos wanneer dit gebeurt maar probeer je te verplaatsen in je kind. Dit zijn een aantal tips over ADHD.
Mocht je nog meer tips willen of vragen hebben over ADHD coaching of kindercoaching dan mag je mij altijd een mailtje sturen.
Petra van Loo (ADHD en kindercoach)
Goedendag,
Ik heb al heel lang het sterke vermoeden dat mijn dochter ADHD heeft. School ziet het nog niet zo, maar wij als ouders wel en mijn ouders hebben een week opgepast en geven ons helemaal gelijk.
In Hoogeveen is er Yorneo, een organisatie voor kinderen. Hier liep ze ivm plasproblematiek, maar dat is verholpen. Wel lopen wij tegen zaken aan en zij stellen het medisch dagverblijf voor: 2 dagen in de week voor een periode van 9 maanden. Dat vind ik heel heftig, te meer omdat ze dan ook veel school mist. Volgens mij is het overduidelijk en kan het ook makkelijker bekeken worden. Wat voor mogelijkheden zie jij hierin als ADHD coach?
Ik verneem graag van je.
Met vriendelijke groet,
Evelyn Tuller