Tips om ontspannen naar bed te gaan

Tips om ontspannen naar bed te gaan voor kinderen en volwassenen

Een goede nachtrust is belangrijk, zowel voor kinderen als volwassenen. Maar veel mensen hebben grote moeite om in slaap te komen! Daarom in dit blog tips om ontspannen naar bed te gaan, voor kinderen en volwassenen.

Overprikkeling voorkomen

Een goede nachtrust begint verrassend genoeg overdag. Daarom schreef ik een paar weken geleden al een blog over het voorkomen van overprikkeling. Prikkels die je niet tot je neemt hoef je voor het naar bed gaan immers niet te verwerken? Heb je het idee dat hier voor jou winst valt te behalen? Lees dan vooral het blog Overprikkeling voorkomen even door.

De slaapkamer

Naast het voorkomen van overprikkeling is het ook van belang dat je de slaapkamer eens kritisch onder de loep neemt. Is die wel zo optimaal mogelijk ingericht? Met het belangrijkste doel, namelijk slapen, voor ogen? Twijfel je hieraan dan wil ik je van harte aanraden om het blog Tips voor het inrichten van de slaapkamer te lezen.

Ontspannen naar bed

Goed, dan komen we bij het volgende belangrijke punt: ontspannen naar bed gaan. De mate waarin je ontspannen bent is belangrijk voor je kwaliteit van slaap. Wanneer je gespannen bent slaap je nou eenmaal veel slechter. Daarom hier een aantal tips om ontspannen naar bed te gaan.

De dag afbouwen

Een belangrijk punt om ontspannen naar bed te gaan is het afbouwen van de dag. Een uur voor het naar bed gaan gaat het hele huis, inclusief jijzelf, in de relax-stand. Zorg ervoor dat alles vertraagt: je praat langzamer en op lagere toon en zorg voor een diepe buikademhaling. 

Pas ook de sfeer aan de relax-stand aan: zet een ontspannen muziekje op, dim de lichten en ontsteek een kaarsje of geurbrander met ontspannende geur (oa. lavendel).

Vermijd activerende activiteiten als stoeien, springen en rennen. En wist je dat schermen ook activerend werken? Dus laat ook de televisie, tablet, telefoon, etcetera lekker uit. Kies in plaats daarvan activiteiten die ontspannend werken: tekenen, opruimen of ga samen een boekje lezen.

Bedritueel

Na het ontspannen uurtje waarin de dag werd afgebouwd is het tijd om met het bedritueel te beginnen. Het is belangrijk om ook hier de tijd voor te nemen, dus begin hier zo’n 30 minuten voor bedtijd mee en zorg dat bedtijd zoveel mogelijk op dezelfde tijd is (bioritme). Neem om te ontspannen een lekkere warme douche (of bad). Gebruik hierbij geuren die ontspannen zoals lavendel. Door iedere dag hetzelfde bedritueel te hanteren creëer je houvast en duidelijkheid, of je nu 5 jaar bent of 50. 

Het kan natuurlijk gebeuren dat je een keertje haast hebt. Zorg er dan voor dat je iets uit het ritueel overslaat, maar bewaar te allen tijde de rust!

Gaan slapen

En dan is het tijd om te gaan slapen. Zorg om te beginnen voor lekker warme voeten (wie kan er slapen met koude klompjes?) en dat je ontspant. Het helpt je namelijk niks om almaar te denken: ik moet slapen… Daarnaast kan een massage hierbij ondersteunend werken, maar je kunt ook ontspanningsoefeningen of aromatherapie toepassen. Meer lezen over aromatherapie en slapen kan hier.

Heb je nog tips om ontspannen naar bed te gaan die voor jou of jullie juist heel goed werken? Dan zou ik het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van kauwsieradenenmeer.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 903 reviews.
Ontvang een bericht als dit product leverbaar is. We informeren je wanneer het product op voorraad is. Laat hieronder jouw geldig e-mailadres achter.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren