Snoezelruimte op school voor kinderen met autisme

Snoezelruimte op school voor kinderen met autisme

Voor kinderen met autisme is het belangrijk dat ze, ook op school, een plek hebben waar ze zich terug kunnen trekken om tot rust te komen. Een plek waar ze kunnen snoezelen (met snoezelen bedoelen we het stimuleren van de zintuigen). Je kind gaat ontspannen in een ruimte, die niet groot hoeft te zijn, waar de zintuigen op een prettige manier worden gestimuleerd. In huis is zo’n plek redelijk makkelijk in te richten, in bijvoorbeeld de woon- of slaapkamer. Voor een snoezelruimte op school ben je afhankelijk van de medewerking van school. Heeft de school van jouw kind geen snoezelhoek? Bespreek met school de mogelijkheden om zo’n hoek toch in te richten. Dit bevordert het welzijn en daarmee het functioneren van kinderen met autisme. Een kind kan hier herstellen om daarna weer klassikaal verder te kunnen.

Inrichten van de snoezelruimte?

Waar voldoet een goede snoezelruimte aan en hoe ziet hij eruit? Als een kind op een fijne en prettige manier kan zitten en/of liggen in een ruimte, waar geen storende elementen zijn, dan is het een prettige snoezelruimte voor een kind om tot rust te komen. Even op adem komen en in een ruimte zonder prikkels te ‘resetten’ of een time-out te nemen. Maar waar moet je nog meer aan denken om de snoezelruimte zo goed mogelijk in te richten? Het moet zorgen voor ontspanning, de verveling tegengaan, het stimuleren van het leggen van contact en het verbeteren van de zintuigelijke waarneming. Als het kind in de snoezelhoek op school op een relaxte manier kan zitten of liggen heb je het belangrijkste gedaan.

inrichten van de snoezelruimte

Hoe kan een kind tot rust komen in de snoezelruimte?

In de snoezelruimte, de veilige en rustige plek op school, kan een kind tot rust komen. Hoe? Dat kan op verschillende manier. Het kind kan bijvoorbeeld naar rustige muziek luisteren of naar een filmpje kijken terwijl hij of zij ontspannen kan liggen met een kussen en eventueel dekentje. Ook kan het helpen om het kind te laten knuffelen met knuffels, ademhalingsoefeningen te laten doen of naar lichtjes te kijken. Probeer het kind zo min mogelijk te laten praten en ‘teken’ bijvoorbeeld letters of cijfers op de rug van het kind. Neem in ieder geval 15 minuten de tijd om het kind te laten ontspannen in de snoezelruimte.

In de snoezelruimte, de veilige en rustige plek op school, kan een kind tot rust komen.

Zet per zintuig materialen in, dus voor zien, horen, voelen, ruiken en proeven. Stimuleer deze zintuigen dankzij knuffels, verzwaringskussens, zandlopers met vloeistof, slijm en balletjes met verschillende soorten reliëf. Deze gerichte prikkels in de snoezelruimte zorgen ervoor dat het kind even uit de, overprikkelde, realiteit van de dag wordt gehaald. Per kind is het wel verstandig om te kijken welke stimulatie helpt en welke juist meer laat overprikkelen.

Lees ook

Snoezelen: Stimuleren van de zintuigen

Snoezelen: Stimuleren van de zintuigen! De vorige keer gaf ik een aantal tips tegen onderprikkeling [...]

Stimuleer de zintuigen met een sensorisch dieet + tips!

Met een sensorisch dieet (zintuiglijk dieet) stimuleer je op een eenvoudige manier de zintuigen. In [...]

Sensorische informatieverwerking | De 5 klassieke zintuigen

Op deze website wordt vaak gesproken over mensen die problemen hebben met de sensorische informatieverwerking. [...]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van kauwsieradenenmeer.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.3/10 gebaseerd op 2036 reviews.